onsdag den 10. august 2016

Kokoskage med ribs & hindbær

Vi plukkede mere end 3 kilo ribs fra busken i haven!




Nogle af ribsene blev frosset ned til saft, syltetøj osv, men vi brugte også nogle til at bage kage!
Opskriften her er fra en af mine kogebøger. Da vi allerede har spist de hindbær, der var i haven, har jeg været ude og købe hindbær til kagen.

Til en kage skal bruges:

bradepande 30x20 cm (min var 25x25 cm)

smør
mel

100 g kokosmel
200 g rørsukker
200 g blødt smør
4 æg

100 g sigtet mel

150 g ribs
100 g hindbær

hindbær til pynt
evt. tandstikkere



Fremgangsmåde:

Sæt ovnen på 175C (over- og undervarme).

Smør formen og drys med mel.

Bland kokosmel og rørsukker i en skål.

Tilsæt blødt smør og æg.
Rør massen glat.

Sigt melet i og rør det i blandingen.


Kom dejen i formen og glat overfladen.
Drys med bær.

Bag kagen i 45-50 minutter midt i ovnen.

Skær kagen ud i små firkanter og server hver firkant pyntet med et hindbær (evt. sat fast med en tandstikker).



Kagen kan også bages med andre bær - fx solbær, hvilket vi gjorde bagefter!

Kokoskage med solbær

Da formen, jeg brugte denne gang var større, lavede jeg en større portion, men herunder har jeg gengivet opskriften til samme størrelse portion som kagen med ribs og hindbær.

bradepande 30x20 cm 

smør
mel

100 g kokosmel
200 g rørsukker
200 g blødt smør
4 æg

100 g sigtet mel

350 g solbær

solbær til pynt
tandstikkere


Fremgangsmåde:

Sæt ovnen på 175C (over- og undervarme).

Smør formen og drys med mel.

Bland kokosmel og rørsukker i en skål.

Tilsæt blødt smør og æg.
Rør massen glat.

Sigt melet i og rør det i blandingen.

Kom dejen i formen og glat overfladen.
Drys med solbær.

Bag kagen i 45-50 minutter midt i ovnen.

Skær kagen ud i små firkanter og server hver firkant pyntet med tre solbær sat fast med tandstikkere. 


Jeg er personligt helt vild med solbærkagen, da jeg synes hindbær er for syrlige til denne kage. Næste gang jeg bager med ribs, vil jeg prøve helt uden hindbær - så tror jeg, at jeg vil synes lige så godt om ribskagen, som jeg gør med solbærkagen!



God fornøjelse & Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar