torsdag den 23. april 2015

Vi pakker...

I forbindelse med renoveringen af lejlighederne i mit boligområde, betaler vores boligselskab for vores flytning. Vi skal bare kontakte det udvalgte flyttefirma, så leverer de kasser osv.
8 uger før flytningen ringede jeg derfor til flyttefirmaet for at aftale dato for flytning samt levering af kasser. Datoen er klar --> Vi flytter 30. april 2015!

Flyttefirmaet mente, at jeg skulle have 80 flyttekasser leveret til en start. 
Den 19. marts fik jeg derfor leveret 80 flyttekasser, mærkater og pakkepapir. Desuden fik jeg spurgt om jeg måtte bruge de kasser jeg har i forvejen fra Box-it, hvilket blev accepteret. Jeg vil tro, jeg har cirka 20 såkaldte junior kasser derfra.
her er 50 flyttekasser


Hvordan pakker jeg?

Jeg har valgt at pakke alt, der skal gemmes eller først skal pakkes ud om lang tid (fx ting til hobbyrummet i kælderen) i de små juniorkasser fra Box-it. Det er mine egne kasser, så jeg er ikke afhængig af at få dem tømt, for at flyttefirmaet kan hente de tomme kasser. Flyttefirmaet henter nemlig først kasserne, når de alle er tømte.
Desuden samler jeg alt, der skal i hobbyrummet i et hjørne for sig selv. Hobbyrummet ligger på en anden adresse end min nye lejlighed, så ved at stille disse ting for sig selv, er det mere overskueligt for flyttemændene.


De ting, der skal i tremmerummet i kælderen under lejligheden, har jeg også til at stå for sig selv. Dermed kan jeg fortælle flyttemændene, at "alt det der står der, det skal i kælderen og ikke på 2. sal".
Desuden har jeg valgt at samle alle spejle og billeder èt sted, så det er let for flyttemændene at se, hvor meget der er af den slags.




Hver kasse, der pakkes, får et nummer. Nummeret skrives ned i et hæfte ved det rigtige rum. Samtidig skrives der, hvad der er i kassen. På den måde bliver det lettere, at finde den rigtige kasse, når det skal pakkes ud igen.


Til det formål, er der faktisk også lavet en ret smart app til din smartphone, som kan downloades i AppStore eller GooglePlay. 

Appen hedder "Flytteplanen" og har også en tidslinje for, hvornår det fx er en god ide at melde flytning til Folkeregistreret og andre praktiske ting.




Et godt råd er, at sortere i dine ting. Smid de ting ud, du ikke bruger - eller sælg dem. Hvis du gå i gang i god tid, har du måske tid til at sælge nogle af tingene fx over nettet eller ved at holde et loppemarked.

Jeg har lavet en kasse med gratis ting, som står på min dørmåtte ude på opgangen. Så kan folk tage, hvad de vil have. Når jeg lægger noget nyt i kassen, annoncerer jeg det ind i mellem på Facebook. Enten i gruppen for lokalområdet eller i hjælpegrupper, hvor ting kan bortgives. På den måde er jeg kommet af med knagerækker, skoreoler, porcelæn osv.

Det er også en god ide, at have gjort god plads til flyttekasserne inden de leveres. Flyttekasser fylder mere end man umiddelbart regner med. 
Jeg vidste, at kasserne kunne stå i min entre, men jeg vidste også, at de ville blokere døren til det ene børneværelse.
Men når man har begrænset plads, er det nogen gange den slags løsninger, man må leve med. Har man pladsen til det, vil jeg dog helt klart anbefale, at de stilles et sted, hvor de er let tilgængelige - uden at stå i vejen.


Så meget fylder 80 flyttekasser:


Mit flyttefirma leverer mærkater til kasserne, som vi skal benytte. Undersøg, hvilke løsninger dit flyttefirma benytter. Hvis ikke firmaet har en færdig løsning - eller du selv står får flytningen - så kan det være en god ide, at give hvert rum sin egen farve. Fx gul tape på kasser til køkkenet, grå tape på kasser til kælderen, pink til børneværelset osv.

Links....



Pakke-fotos...







God fornøjelse!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar