fredag den 28. marts 2014

Første uge i marts

I den første uge af marts, skete der mange ting både hjemme og på job.
Min søster flyttede til en ny bolig, hvor hun ville få brug for min sovesofa, som plejede at stå i køkkenet - så jeg måtte have mg en ny sofa.
Jeg fandt denne fine lille tremmesofa, og så faldt farvepaletten i køkkenet pludselig på plads - i hvert fald delvis: Grå og gul....og måske lidt marmor og sølv/stål.



Jeg fik også tid til at male min gamle lampe, da jeg endelig blev enig med mig selv om, at den skulle være matsort og guld. Jeg har ikke noget "før-billede", men den var brun udvendigt og nikotin-gul (tidligere hvid) indvendig.
På det første billede her, er den malet med hvid grundmaling ind- og udvendigt (spraymaling). Lampen blev først malet indvendigt, tørrede og blev derefter malet udvendigt.

På det næste billede, er lampen blevet spraymalet guld indvendigt. 

Da lampen var helt tør (næste dag) pustede jeg en ballon op "inden i" lampen, så den sluttede tæt til hullerne i toppen af lampen og i kanten. 

På den måde er guldet beskyttet mod at blive "ramt" af den sorte maling.

Derefter blev lampen malet matsort udvendigt langs kanten. Lampen "stod" på hullerne og tørrede. Da lampen var berørings-tør, malede jeg resten af lampen udvendigt, sprang ballonen og stillede lampen til tørre (på kanten).


Her ved siden af ses det færdige resultat. 
Når lampen er blevet hængt op, skal jeg nok lægge et billede op på bloggen.


Men denne Ball-lampe (kopi?) var ikke den eneste lampe, jeg gik i gang med at male.


I vinterferien var jeg i Ikea med min søster og min mor, hvor jeg købte denne Maskros lampe. Denne skal hænge i loftet i køkkenet - over sofaen - men den skal ikke være hvid. 

Jeg vil have en i sølv. Derfor gik jeg i kast med at male den.

Ledningen blev pakket ind i tape og det indvendige af fatningen blev fyldt med papir og så blev resten spraymalet sølv. 
Derefter blev en hvid plastik-ring malet sølv.
Da det var gjort malede jeg hver eneste plastik-dims med stænger på sølvfarvet.
Det eneste jeg nu mangler at male til lampen er 88 papirblomster.... For at kunne male dem, er det nødt til at være vindstille, da jeg står på min altan og maler. Så lige nu venter min lampe mest af alt på vejrguderne. Så snart der sker nyt i sagen, skal jeg nok lægge det her på bloggen. ☺ 


På jobbet

På job var der fokus på at få afsluttet de sidste hængepartier fra før vinterferien. Desuden arbejdede jeg på en gyngestol, som jeg også blev færdig med at male, men da den også skal ombetrækkes, må I vente med billeder.

Et af hængepartierne var denne lille holder til flasker. Vi blev enige om, at den nok var til køkkenet, så derfor blev den malet hvid. Først fik den grunder og derefter hvid maling glans 50. Dette blev jeg færdig med før ferien, hvorefter den bare stod og ventede på, at jeg fik tid til at tage mig af selve håndtaget, som jeg havde valgt ikke at male.

Her i denne uge tog jeg den frem igen. Håndtaget blev pudset med fint sandpapir og derefter fik det 3 lag klar lak (mat gulvlak).
Jeg synes selv, at det færdige resultat blev ret godt.


Jeg havde også fået sættekassen herunder udleveret, med besked om, at den skulle males hvid og have tapet på bagsiden.

Min kunstneriske frihed lå altså inden for disse rammer, hvilket ikke gav de store udfoldelsesmuligheder i denne ombæring.

På billedet herunder, er jeg i gang med at give sættekassen hvid grundmaling.

Efter 2 lag grundmaling, blev den malet 2 gange med hvid, glans 50.

Da malingen var helt tør, målte jeg op til tapet.
Jeg havde valgt 2 forskellige tapeter inden for samme farveskala, men med forskellige motiver.

Som det kan ses på billedet af den færdige sættekasse havde det ene tapet blomster-motiv og det andet forskellige striber.

Det første blev monteret med striberne lodret, det andet blev monteret i midten med striberne vandret.

Tapeten er monteret ved hjælp af decoupagelim, som har den fordel, at det også kan anvendes som lak, hvilket jeg har gjort efterfølgende - ovenpå tapetet.



Weekend og yngste datter fylder 10 år

I anledning af fødselsdagen kom min mor og min søster forbi til varm chokolade og boller...


Min datter er fan af den danske fodboldklub Brøndby IF og havde i dagens anledning specifikt bedt om en Brøndby-islagkage, dvs. gul og blå.
Her er et billede af islagkagen, som bestod af en bund og kant af hvid vanilieis, 2 lag blå lakridsis og 2 lag gul bananis samt krymmel med teksten "Sofie 10 år BIF ♥"


Tillykke Sofie (og alle andre med fødselsdag i marts)!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar