onsdag den 13. november 2013

Sengebord

Jeg har tre af de her gamle trækasser. Da jeg fik dem, var de allerede blevet malet. Den ene er hvid, den anden blå-grøn og så er der denne, som er lilla.
Den lilla, har jeg besluttet, skal laves til et sengebord til min ældste datter.


For at gøre det, skal jeg først og fremmest bruge 4 hjul. Desuden vil jeg male den en lille smule (slidt look) med lidt pink og lidt hvid maling.
Jeg var heldig at finde 4 hjul til en tier i det lokale supermarked!!


Så klar, parat, start:
Først blev kassen vasket af med grund-rens. Dernæst blev den malet "pletvis" med pink hobby-maling.

Kassen fik lov til at tørre og blev derefter malet - igen "slidt look" med hvid hobby maling. Herefter fik igen lov til at tørre.
Denne gang blev kassen "tørret af" med en fugtig klud, før kassen igen blev malet med pink. Maling fik lov at tørre lidt - men ikke helt - før hele kassen blev "tørret af" endnu en gang med en fugtig klud. Dette var med til at skabe det helt rigtige "slidte look" som jeg var ude efter. Her efter fik kassen lov til at tørre i et døgn.

Her ses kassen efter pink og hvid maling - men før det sidste lag pink. 
Her ses kassen umiddelbart efter det sidste lag pink (øverst) og inden (nederst) - forskellen er tydelig.

Kluden blev skyllet mange gange undervejs. Den blev brugt til at "trække maling af" de rigtige steder, da jeg ikke ønskede kassen skulle være pink. Jeg ønskede et "slidt look", hvor man både kunne se den oprindelige lilla farve, den pink og den hvide.

Efter kassen havde tørret i et døgn var den klar til lak. Jeg har valgt at bruge decoupage-lak, da det var det, som jeg havde i huset. Anden lak beregnet til træ kan sagtens bruges, men decoupage-lakken fungerer også fint her, da det ikke er så vigtigt, at overfladen er helt glat og jævn. Hvis dette er vigtigt, vil jeg helt klart anbefale rigtig lak.
Kassen er ikke lakeret indvendigt, men på alle andre overflader. Dette er gjort for at beskytte malingen mod fx vand, da hobbymalingen ikke er vandfast. Den lilla maling, som kassen oprindeligt er malet med er en oliemaling beregnet til træ og er derfor vandfast.

Efter "lakeringen" lod jeg kassen tørre i et par dage, før jeg monterede hjulene.


Her ses det færdige resultat:


Hav en rigtig god dag!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar