torsdag den 24. oktober 2013

Efterårsferie part 3

Efterårsferien er slut!

Den sidste halvdel af ferien slappede vi også bare af herhjemme. Vi ryddede op og gjorde rent og hentede maling til Sofies værelse.

Da vi alligevel skulle hente maling, besluttede jeg også at hente farveprøver til et andet værelse vi skal have ordnet senere.

Dette værelse skal fungere som "lege-/spille-rum", mit påklædningsværelse, mit kontor/arbejdsværelse, "bibliotek" OG gæsteværelse!! Jeg vil gerne have den mørke farve på den ene væg, men er bange for om den bliver for mørk, så derfor er der to lysere farveprøver også... Nu må vi se, hvad det bliver til, når vi kommer så langt.


Skabet!

I vores gamle lejlighed havde vi næsten ingen skabsplads. Jeg købte derfor et stort klædeskab i IKEA. Skabet er blevet brugt på Natashas gamle værelse i den nye lejlighed, men der er egentligt et skab i forvejen. Sofie, som nu skal bo på Natashas gamle værelse, vil ikke have skabet, så det skal flyttes! Det er stort og tungt og et mareridt at flytte på....

Vi havde overvejet at skille det ad og stille det i kælderen, men jeg kan bruge det til private papirer og materialer i "kombi-rummet" (se forklaringen ovenfor på det tilnavn), så mine ting er gemt væk fra nysgerrige blikke. Altså var det nemmere "bare" at flytte skabet ind i det andet værelse - som er fyldt op med alle Sofies ting!! What to do?
Vi besluttede at lade skabet stå, indtil vi skulle male - og det skulle vi nu, sidste weekend i ferien! Altså skulle skabet flyttes. 
Det, som skulle ske var, at skabet skulle flyttes ud i vores entré, mens der blev malet på værelset. Når væggen var tør, kunne Sofies reoler komme på plads, legetøjet kunne komme på plads - og dermed ville der blive plads i "kombi-rummet" til skabet, men ak - sådan skulle det ikke gå!



Skabet var for stort!! Det var lige præcis 5 mm for højt til at kunne komme igennem døråbningen. Aaaaaarrrrggghhhhh!

Så måtte skabet skubbes ind igen og så måtte jeg igang med at skille det ad. Jeg fjernede skuffer, låger, hylder osv., men jeg er ikke så høj (168 cm) og skabet er både højere end mig - og tungt! Selve skabet tør jeg derfor ikke skille ad selv. Nu er det blevet torsdag ugen efter ferien, og skabet er ikke blevet skilt ad endnu (hjælp kommer senere idag) og værelset er derfor ikke malet alligevel. ØV!

Ledninger...

Fordi næsten alle vores vægge og alle lofter er lavet af beton, er det svært at fastmontere ledninger. I hele lejligheden har vi ledninger, der ligger og roder eller hænger og dingler. Kun ganske få steder har vi kunnet sætte ledningerne fast på traditionel vis med ledningssko (hedder de ikke det?).

Da vi alligevel var ude for at hente maling, købte jeg en plastik-skinne, som ledninger kan "mases" ind i og nogle andre plastik-skinner, hvor ledningerne kan "ligge i". På bagsiden af skinnerne er der dobbeltklæbende tape. Jeg har brugt dem før, og min erfaring er, at de falder ned! Tapen virker simpelthen ikke ordentligt. Jeg har dog ikke rigtigt noget alternativ, så nu prøver vi igen. Jeg har besluttet mig for, at lime dem fast med limpistolen, hvis de begynder at falde ned.

For at se hvordan det så ud med ledningerne før, se HER (Billedet af lamperne er det sidste).

Og her er, hvordan, det ser ud med skinnerne:

Her er den smalle skinne (hvor ledningen skal "mases" ind i) brugt til at føre ledningen fra den ene lampe over til den anden.... Tapen midt på væggen er en huskeseddel til mig, for at minde mig om, at jeg skal i gang med det spejl, som skal hænge der.
Her kan man (forhåbentlig) se, hvordan ledningerne fra begge lamper er ført ind i den anden slags skinne. Skinnen har et "låg", som kan "skydes" frem og tilbage. Da begge ledninger er lagt tilrette i skinnen, skubbes låget ned over og ledningerne er gemt væk. På det store billede herunder, kan man se det færdige resultat (og lågerne fra skabet!). Da jeg var færdig med ledningerne i entréen, gik jeg videre til Natashas værelse, hvor jeg monterede lysekronens ledning i loftet vha af "mase-"skinnen. Jeg kunne desværre ikke få et godt billede af resultatet, men jeg kan fortælle, at det pyntede!

Hav en rigtig god dag!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar