søndag den 1. september 2013

Entréen og "skriften på væggen"...


Som lovet kommer jeg nu med fortsættelsen til entréens lange vej mod målet. 

Denne gang handler det om "skriften på væggen" og om papbogstaver og et enkelt træhjerte...

"Skriften på væggen" er vores husregler. Vi har også andre regler, men disse gælder for alle - både "fastboende" og gæster. Efter jeg stoppede med at ryge i 2011, er jeg efterhånden blevet træt af at svare på spørgsmål om, hvor man må ryge henne i min lejlighed - det må man nemlig IKKE! Så derfor blev det en af de regler, som kom op på væggen....og som min kæreste gjorde opmærksom på, så betyder det altså, at ingen børn må ryge efter klokken 22:00 (*LOL*)!!


Husreglerne er altså som følger: 

§1 Her bestemmer de(n) voksne.
§2 Al rygning foregår på altanen.
§3 Stille-tid hver aften fra kl. 22:00 = børn er i deres senge - uden elektronik.


Skitse til "skriften på væggen"



Derefter var det bare at gå igang. Først tegnede jeg bogstaverne i alfabetet op på ternet papir og skar dem ud med en hobbykniv. Dernæst markerede jeg med malertape HVOR på væggen skriften skulle være. Til dette brugte jeg et vaterpas, en blyant og som sagt; malertape.


Nu gik jeg i gang med at tegne omridset til hvert eneste bogstav i hvert eneste ord - med blyant. Bagefter blev det hele tegnet op med hhv. rød og sort tusch. Det tog meget lang tid og jeg fik ret ondt i skuldrene, men det var ikke svært på nogen måde overhovedet. 


Her kan man se hele teksten, hvor den er tegnet op med rød og sort tusch.

Dagen efter gik jeg i gang med at male bogstaverne op med farve. Jeg brugte de samme to vægmalinger, som jeg havde brugt til endevæggene - nemlig en rød og så den meget, meget mørkebrune.


§-tegnene blev malet op 2 gange, men den brune farve måtte jeg faktisk male med både 3 og 4 gange før den virkede helt sort, så dette tog også rigtig lang tid. 
Havde jeg haft en "ægte sort" kunne jeg nok have gjort det på den halve tid, da der jo er tørretid mellem hvert lag maling.

På billedet her ved siden af kan man godt fornemme mit problem med den "sorte" farve....

Da al maling var helt tørt, tegnede jeg alle kanter op med sølv-tusch. Dette fik det til at stå helt "skarpt" mod den hvide baggrund. Jeg lavede også parentesen kun i sølv.
Stregen under "uden" havde jeg bevidst ventet med til allersidst, da jeg ville se om jeg kunne få lidt "blod-effekt" over den.
Kort sagt: Jeg ville se om jeg kan få malingen til at løbe en lille smule ned af væggen 2-3 steder "på" stregen. Dette lykkedes heldigvis over al forventning. 

Det færdige resultat kan ses herunder:

HOME


Oven over "skriften på væggen" havde jeg for længe siden besluttet, at jeg ville have ordet "HOME" til at stå - gerne med "O" i form som et hjerte. Senere ændrede jeg min idé til at "O" skulle være vores ur, som hænger på væggen i gangen. Dette viste sig dog at være lidt besværligt, da jeg ikke umiddelbart kunne finde nogle pap-bogstaver, som var store nok til at kunne matche uret. Til gengæld kunne jeg finde et træ-hjerte, som passede i størrelsen. Så det endte alligevel med at blive min første idé, som blev den endelige!

Planen var, at H, M og E skulle have decoupage af små sort/hvide billeder (med røde detaljer) og så helt sorte kanter. O - eller hjertet - skulle være rødt med decoupage på kanten, altså lige omvendt. Hvis O blev et hjerte, skulle hjertet også være rødt indvendigt - men med en hvid baggrund hvorpå der skulle være følgende:

Jeg er helt vild med dette lille vers og tænkte, at det kunne være smukt at placere indeni et hjerte....hvor ellers?

Bogstaver og hjerte-fad fandt jeg hos firmaet cchobby. De har en netbutik, med rimelige priser og hurtig levering. SKØNT!

Først malede jeg kanten sort på alle papbogstaverne. 
Jeg malede lidt indover forsiden og bagsiden på alle kanterne for at være sikker på at det rå pap ikke kunne ses, når bogstaverne kom op at hænge på det lidt ujævne underlag, som savsmuldstapet giver.

Mens bogstaverne tørrede, printede jeg en masse små billeder ud, som jeg havde fundet på nettet. Det var både billeder og citater. Alle i sort/hvid - evt. med et strejf af rødt. Billederne blev printet ud i "pasfoto" størrelse og klippet ud så det hele var klar.
Her ses H'et med billederne limet på - inden de blev skåret til.


Da det hele var tørt, blev mini-billederne forsigtigt skåret til og det hele fik et lag decoupage-lak. Efter endnu en tørring blev der malet en sort kant hele vejen rundt for at gøre "overgangen" fra decoupage til malet pap flot og "skarp".


Hjertet blev malet hvidt i bunden og rødt på siderne. 
Mens hjertet tørrede printede jeg verset ud og tegnede det over på hvidt papir, der var klippet i form som et hjerte. 
Jeg lagde begge papirer på mit glasbord og satte en lampe under. På den måde kunne jeg tegne både træ, fugl og bogstaver direkte over på det hvide papir hjerte vha. af en rød og en sort tusch. 
Papirhjertet blev limet fast med decoupagelim, da malingen på træhjertet var tørt. Samtidig decorerede jeg også hjertets yderste kant med små billeder - ligesom ved bogstaverne. Disse blev også skåret til efter tørring og igen blev det hele afsluttet med et lag decoupage-lak.
Jeg lod det hele tørre natten over og hængte det hele op på væggen næste dag vha. dobbelt-klæbende tape. Jeg brugte bare en billig variant og det holder altså ikke så godt. Mine bogstaver og træhjertet har været faldet ned et par gange, så jeg skal have fat i en lidt kraftigere tape. Men der er slet ingen tvivl om, at det sagtens kan hænges op på denne måde. 
Herunder ses det færdige resultat:

Skulle du selv få lyst, så giv dig endelig i kast med det. Det var ikke svært, men det tog lidt tid. "Skriften på væggen" tager lang tid - alt afhængig af, hvor meget man skal have skrevet. Bogstaverne i pap tager ikke ret lang tid at dekorere, jeg gjorde det i løbet af en eftermiddag og en aften - inklusiv tørretid. Det samme gælder for det røde hjerte.

God fornøjelse og rigtig god dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar